پاسخ به دوسئوال

 

در یکی از سالهای حیات شغلی بعنوان مسئول سازمان دانش آموزی شهرستان سبزوار ، نامه ای بدستمان رسید تا بصورت متقن و تحلیلی بهترین جواب ها را برای سئوال های زیر داشته باشیم .

این جواب ها ممکن است از نظر اساتید فن ناقص ، اما ازنظر حقیر بعنوان  جواب مناسب سئوال به سازمان دانش آموزی استان ارسال گردید.

شما بزرگواران می توانید بر این دوجواب نقد داشته باشید و ما را از راهنمائیهای خود بهره مند سازید.

                                                                                  با عرض تشکر و امتنان

سئوال 1

اگر فردی دارای چند مسئولیت باشد چه مشکلی در تشکیلات اردوئی ایجاد می شود؟

جواب:

1- ممکن  است حجم مسئولیت های واگذار شده بیش از توان فرد باشد و فرد عملا نتواند به همه مسئولیت های خود عمل کند .

2- مسئولیت های زیاد قدرت برنامه ریزی ، نظارت و ارزشیابی صحیح فعالیت هارا تحت الشعاع قرار می دهد و از دقت اجرای هر فعالیت می کاهد.

3- در پذیرش چند مسئولیت بصورت همزمان ، توجه اصلی به اهداف برگزاری هر فعالیت ، کوشش در جهت رسیدن به مقاصد و وصول به اهداف کم رنگ تر خواهد شد.

4- پذیرش مسئولیت های متعدد راه را بر بروز خلاقیت و نوآوری می بندد .

(افراد در تعدادی از فعالیت ها تخصص و دانائی ویژه دارند و بروز خلاقیت و نوآوری مستلزم تفکر و تنظیم رفتارهای جدید و نو خواهد بود ، شخص در انجام جند فعالیت فقط روش های متداول و انجام شده را مد نظر قرار می دهد و قدرت ریسک در روش های نو و غیر متداول کاهش می یابد .

منبع استفاده شده:

آشنائی با فعالیت های تربیتی و اجتماعی ، تهران: انتشارات عابد ، 1379 ، صفحه 156 تا 176

سئوال 2

منظور از تربیت اسلامی در آموزش و پرورش چیست؟

جواب:

مجموعه اي از اقدامات ، تلاش ها و زمينه سازيها براي ايجاد دگرگوني در فكر و عمل ، بگونه اي كه در موضع گيريهاي فرد نيز مؤثر افتد.

 

زمینه های زیر ،  ایجاد کننده چنین تربیتی است.

1- گسترش افق ذهني ، سعه صدر ، رواني طبع و لطافت قلب براي بدست آوردن شناخت صحيح و اصيل از امور كه مي تواند آمادگي كودكان را در جهت تربيت اسلامی ارتقاء بخشد .

2- از آنجا كه شناخت زيربناي ايمان است و مي تواند پشتوانه اي براي حركت خالصانة انسان باشد و باعث يافتن  مقصد  و مقصود گردد ،  مساعدت درجهت دهي به اين مسير براي هدايت آدمي توصيه مي شود تا در تعالي روح و روان انسان مؤثر قرار گيرد .

3-  انتخاب و عمل مجدّانه پس از دريافت و كسب شناخت اصيل و كوشش بليغ در جهت التزام به معيارها و ضوابط  و مجهز شدن به اراده و عزمي خاص براي رسيدن به تكامل از ويژگيهاي بارز تربيت اسلامي است تا بتوان مسير سنگين رشد ، طهارت ، حيات طيبه و را پيمود .

4-  رشد و گسترس عواطف ديني به موازات پرورش فكري و اعتقادي براي گرايش ديني از نكات بسيار مهم در چنين تربيتي بشمار خواهد آمد.

5- بارور سازي فطرت الهي و توليد لحظات جذبه به وسيله شناخت حقيقي از آفرينندة جهان هستي و برگزيدن او بعنوان رب خويش تا دلسپاري به سوي او رمز موفقيت اين نوع تربيت است و جايگاه غير را در ضمير انسان ازبين خواهد برد .

6- تعبد و بندگي در جهت تسهيل و قبول آنچه به  آزمايش نمي آيد ، لذا بايد عبوديت و بندگي چنان شكل گيرد كه خشنودي خداوند بدست آيد كه خود نوعي مصونيت  براي پرهيز از انحراف و گمراهي باشد .

7- حركت به سوي كمال براي بدست آوردن سعادت دين و دنيا از طريق ايجاد علاقه و رغبت براي دوست داشتن فضائل و بيزاري از رزائل ، در همة ابعاد وجودي انسان ميسّر خواهد شد .

8- جهان شناسي ، شناخت نظام اجتماعي اسلام و به عهده گرفتن مسئوليت اجتماعي در جهت پايبندي به اصول حقة اسلام و عامليت فروع دين از مسير درك و فهم مسائل و تلاش براي تبيين و قبول مسائل مبتلابه آدمي كه  از راه وصول به بلوغ عقلي  و بدست آوردن حد تشخيص و تميز حق از باطل  ميسر خواهد شد .

9-  زمينه سازي و ايجاد فرصت براي بهره برداري از امكانات و نعمت هاي خداوندي ، اقامه قسط ، عزّت ، استقلال ، تعاون و يگانگي ، تاثمره و ميوة گرانبهاي بندگي خداوند شكوفا شده و عمل خالصانة انسان در جهت بدست آوردن خشنودي خداوند با عنايت به مصالح خلق در خدمت به مخلوق متجلّي شود .

10- تغييرات اساسي در احساس ، باور ، نگرش و گرايش آنگاه به ثمر خواهد نشست كه بگونه اي در موضع گيريهاي فرد اثرات ويژه اي بجاي گذارد و نمود آشكاري از تربيت ديني باشد .

11-  دلسپاري ، تمسك و توسل به ائمه و انبياء بعنوان منجي و هادي نوع بشر و پذيرش آنها به عنوان انسانهاي الگو و كامل ، جايگاه مهمي در شناسائي راه و تربيت عملي انسانها دارد .

12- پديدار شدن شخصيت مذهبي انسانها ، متأثر از رشد و گسترش تمامي ابعاد و جودي انسان ( جسمي ، عاطفي، اجتماعي ، عقلاني و مذهبي و) است و پرواز درجهت تكامل و سازندگي با دو بال آگاهي و ايمان ميسر خواهد بود تا زمينة عروج نهائي آدمي فراهم شود .

منبع استفاده شده:

تربیت حس دینی در کودکان  ، جزوه تدریس شده در دوره مربیان پیش دبستانی معاونت سما شهرستان سبزوار ، 1376 تا 1386