فرم شماره يك                                           باسمه تعالي                           شماره:                

                                                        وزارت آموزش و پرورش                  تاريخ:

برگ ارائه پيشنهاد            ((شوراي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات))

 

  1- مشخصات فردي پيشنهاد دهنده(پيشنهاد دهندگان)

رديف

نام و نام خانوادگي

مدرك

و رشته تحصيلي

شغل

شهرستان

واحد سازماني

تلفن تماس

1

محمد

قمي فر

كارشناسي

برنامه ريزي امور تربيتي

مدیر

سبزوار

دبیرستان  نموته

باقر العلوم(ع) سبزوار

2649916-0571

 

    2- عنوان پيشنهاد

طراحی و برنامه ریزی کلاس های فوق برنامه در مدارس شبانه روزی نمونه دولتی

مقطع  متوسطه

 

3- سطح و محدودة اجراي پيشنهاد

شهرستان        ¨                            استان           ¨                                    كشور        ¢

 

4- شرح  پيشنهاد و شيوة اجرا

کلاس های فوق برنامه (موضوع تبصره ماده 3 اساسنامه مدارس شبانه روزی ) مجموعه فعالیت هائی است که در راستای برنامه های رسمی و درجهت تقویت و ارتقاء کیفیت آموزش دبیرستانهای نمونه  ، علاوه بر آموزش های رسمی در زمینه   فعالیت های پرورشی ، آموزش جبرانی ، آموزش های تقویتی و تکمیلی ، آمادگی کنکور و آموزش های مهارتی  ارائه می گردد .

روش مرسوم در ارائه کلاس های فوق برنامه گنجانیده شدن 8 ساعت تدریس بصورت تقویتی و تکمیلی در برنامه هر کلاس  با توجه به توان و موقعیت درسی دانش آموزان در پایه های تحصیلی می باشد .

در این روش همه دانش آموزان کلاس باید از این ساعات درسی بهره مند گردند ، در حالی که به جهت موقعیت درسی قبلی دانش آموزان ( 60 درصد روستائی /30 درصد شهری و 10 درصد شاهد وایثارگر) میزان دانسته ها و اطلاعات ورودی آنان از تفاوت قابل توجهی برخوردار است  و ارائه یکنواخت کلاس ها در سطح پایین و متوسط باعث خستگی و ارائه آن در سطح بالا باعث عدم فهم و زدگی  تعدای از دانش آموزان  خواهد شد .

روش پیشنهادی برای حل مشکل فوق تقسیم دانش آموزان به سه گروه زیر خواهد بود. تا هرگروه بر اساس توان و استعداد خود بتوانند از کلاس های مناسب خود استفاده نمایند و انگیزه لازم برای حضور جدی آنان در کلاس های درسی فراهم آید .

1-            گروه دانش آموزان با فراگیری سریع و

 اطلاعات پایه بالاتر از دیگر دانش آموزان

شرکت در کلاس ها بصورت اختیاری و          بهره گیری از کلاس های المپیاد / علمی و . ..

2-            گروه دانش آموزان با پایه تحصیلی متوسط

شرکت در کلاس های تکمیلی / آمادگی کنکور و...

3-            گروه دانش آموزان با پایه تحصیلی ضعیف

شرکت در کلاس های جبرانی و تقویتی

 

این کلاس ها در بعد از ظهر ها و حداقل با  3  ساعت فاصله از نوبت اول ارائه گردد تا خستگی و فعالیت صبح دانش آموزان بر کارکرد این کلاس ها نتیجه منفی نداشته باشد .

پیشنهاد ما بکارگیری دبیران متفاوت از برنامه صبح می باشد تا دانش آموزان شیوه های متفاوتی را در یادگیری تجربه کنند و دبیران که صبح ها دروسی را تدریس کرده اند به همان تدریس صبح بسنده نکنند و ارائه دروس با سیاق دیگری ارائه و مباحث درسی دانش آموزان را پر بار نماید .(بدیهی است که هماهنگی تدریس دو دبیر در یک درس از طریق معلمان راهنما هماهنگ و بررسی خواهد شد )

5- دشواري كار      (موانع و مشكلات موجود بر سر راه اجراي پيشنهاد و ارائه راه حل هاي ممكن در جهت رفع اين موانع)

الف - دشواري ها و موانع

       1-      طراحی فوق برنامه در سه گروه برای هر کلاس  نیازمند صرف ساعات بیشتری است ( در صورت محدود بودن تعداد دانش آموزان)

      2-      تدریس برای هرگروه محتاج سرفصل های مناسبی است که باید با توجه به نیاز و توان دانش آموزان ، تدوین گردد.

      3-      تقسیم دانش آموزان باید با ظرافت و توجیه لازم صورت گیرد تا برای دانش آموزان ضعیف بار منفی نداشته باشد.  

ب راههاي رفع موانع و مشكلات

   1-     وجود سه کلاس در هر پایه تحصیلی باعث تناسب  و جلوگیری از صرف بودجه اضافی است در غیر این صورت باید کلاس های المپیاد و سطوح بالای علمی بصورت متمرکز ارائه گردد.  

    2-        در اولین دوره اجرا  با کمک دبیران توانمند سرفصل ها تدوین و جهت اظهار نظر در اختیار دیگر دبیران قرار گیرد .

    3-        سعی در حذف رقابت های منفی شود و وموقعیت مثبتی برای تلاش و تکاپوی دانش آموزان فراهم گردد.

6- تاثيرات مثبت اجراي پيشنهاد در آموزش و پرورش

کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و پرورشی دبیرستانهای نمونه  از طریق :

þ            ارائه سطوح آموزشی دروس  با توجه به نیاز و  توان دانش آموزان و بالا بردن بهره آموزشی

þ             ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان روستائی و فرزندان محترم ایثارگر  با توجه به اهداف تشکیل دببرستانهای نمونه

þ            متعادل سازی ساعت ارائه دروس و جلوگیری از خستگی دانش آموزان بعلت تکرار مباحث درسی

þ            ایجاد فرصت های آموزشی برای استفاده مناسب  از اوقات فراغت و مدیریت زمان ها برای کسب نتیجه مطلوب

þ            بالا بردن ضریب نفوذ برنامه در مخاطبان ، ایجاد انگیزه  مناسب و علاقه مند کردن آنان به تحصیل و پژوهش

 لطفا چنانچه پيشنهاد شما با گزارش ، ارائه آمار ، اطلاعات ، مدارك و يا نمونه هاي موفق ،     واضح تر مي گردد به فرم ضميمه نمائيد .

درسال تحصیلی 87-86 کلاس ها بر اساس بخشنامه های صادره (استفاده از 12 ساعت بعد از ظهرو تعطیلی دانش آموزان در اولین جلسه شنبه و آخرین جلسه پنج شنبه) برگزار گردید. نتایج ذیل از نظر خواهی دانش آموزان و والدین قابل استناد بود .

1-  در  سه روز  استفاده شده از ساعات  بعد از ظهر خستگی دانش آموزان مشهود و درخواست کاهش ساعات فوق برنامه زیاد بود .

2-  وقت مطالعه و تثبت یادگیری دروس آموزش داده شده در این روزها بسیار محدود بود که خود میتواند آسیبی جدی برای یادگیری باشد

3- ارائه دروس با وقت اضافه در پاره ای موارد باعث اتمام مباحث درسی و ایجاد زمینه برای تعطیلی پیش از موقع  کلاس ها بود و یا اینکه دبیر را وادار می کرد از اوقات کلاس استفده بهینه ای نداشته باشد .

 

نام و نام خانوادگي و امضاء پيشنهاد دهنده  : محمد قمي فر / مدیر دبیرستان نموته باقرالعلوم (ع) 

  مديريت آموزش وپرورش سبزوار