طراحی و برنامه ریزی کلاس های فوق برنامه در مدارس شبانه روزی نمونه دولتی مقطع متوسطه
فرم شماره يك باسمه تعالي شماره:
1- مشخصات فردي پيشنهاد دهنده(پيشنهاد دهندگان)
رديف |
نام و نام خانوادگي |
مدرك و رشته تحصيلي |
شغل |
شهرستان |
واحد سازماني |
تلفن تماس |
1 |
محمد قمي فر |
كارشناسي برنامه ريزي امور تربيتي |
مدیر |
سبزوار |
دبیرستان نموته باقر العلوم(ع) سبزوار |
2649916-0571 |
2- عنوان پيشنهاد
طراحی و برنامه ریزی کلاس های فوق برنامه در مدارس شبانه روزی نمونه دولتیمقطع متوسطه |
شهرستان ¨ استان ¨ كشور ¢ |
کلاس های فوق برنامه (موضوع تبصره ماده 3 اساسنامه مدارس شبانه روزی ) مجموعه فعالیت هائی است که در راستای برنامه های رسمی و درجهت تقویت و ارتقاء کیفیت آموزش دبیرستانهای نمونه ، علاوه بر آموزش های رسمی در زمینه فعالیت های پرورشی ، آموزش جبرانی ، آموزش های تقویتی و تکمیلی ، آمادگی کنکور و آموزش های مهارتی ارائه می گردد .
روش مرسوم در ارائه کلاس های فوق برنامه گنجانیده شدن 8 ساعت تدریس بصورت تقویتی و تکمیلی در برنامه هر کلاس با توجه به توان و موقعیت درسی دانش آموزان در پایه های تحصیلی می باشد .
در این روش همه دانش آموزان کلاس باید از این ساعات درسی بهره مند گردند ، در حالی که به جهت موقعیت درسی قبلی دانش آموزان ( 60 درصد روستائی /30 درصد شهری و 10 درصد شاهد وایثارگر) میزان دانسته ها و اطلاعات ورودی آنان از تفاوت قابل توجهی برخوردار است و ارائه یکنواخت کلاس ها در سطح پایین و متوسط باعث خستگی و ارائه آن در سطح بالا باعث عدم فهم و زدگی تعدای از دانش آموزان خواهد شد .
روش پیشنهادی برای حل مشکل فوق تقسیم دانش آموزان به سه گروه زیر خواهد بود. تا هرگروه بر اساس توان و استعداد خود بتوانند از کلاس های مناسب خود استفاده نمایند و انگیزه لازم برای حضور جدی آنان در کلاس های درسی فراهم آید .
1- گروه دانش آموزان با فراگیری سریع و اطلاعات پایه بالاتر از دیگر دانش آموزان |
شرکت در کلاس ها بصورت اختیاری و بهره گیری از کلاس های المپیاد / علمی و . .. |
2- گروه دانش آموزان با پایه تحصیلی متوسط |
شرکت در کلاس های تکمیلی / آمادگی کنکور و... |
3- گروه دانش آموزان با پایه تحصیلی ضعیف |
شرکت در کلاس های جبرانی و تقویتی |
این کلاس ها در بعد از ظهر ها و حداقل با 3 ساعت فاصله از نوبت اول ارائه گردد تا خستگی و فعالیت صبح دانش آموزان بر کارکرد این کلاس ها نتیجه منفی نداشته باشد .
پیشنهاد ما بکارگیری دبیران متفاوت از برنامه صبح می باشد تا دانش آموزان شیوه های متفاوتی را در یادگیری تجربه کنند و دبیران که صبح ها دروسی را تدریس کرده اند به همان تدریس صبح بسنده نکنند و ارائه دروس با سیاق دیگری ارائه و مباحث درسی دانش آموزان را پر بار نماید .(بدیهی است که هماهنگی تدریس دو دبیر در یک درس از طریق معلمان راهنما هماهنگ و بررسی خواهد شد )
5- دشواري كار (موانع و مشكلات موجود بر سر راه اجراي پيشنهاد و ارائه راه حل هاي ممكن در جهت رفع اين موانع)
الف - دشواري ها و موانع
1- طراحی فوق برنامه در سه گروه برای هر کلاس نیازمند صرف ساعات بیشتری است ( در صورت محدود بودن تعداد دانش آموزان)
2- تدریس برای هرگروه محتاج سرفصل های مناسبی است که باید با توجه به نیاز و توان دانش آموزان ، تدوین گردد.
3- تقسیم دانش آموزان باید با ظرافت و توجیه لازم صورت گیرد تا برای دانش آموزان ضعیف بار منفی نداشته باشد.
ب – راههاي رفع موانع و مشكلات
1- وجود سه کلاس در هر پایه تحصیلی باعث تناسب و جلوگیری از صرف بودجه اضافی است در غیر این صورت باید کلاس های المپیاد و سطوح بالای علمی بصورت متمرکز ارائه گردد.
2- در اولین دوره اجرا با کمک دبیران توانمند سرفصل ها تدوین و جهت اظهار نظر در اختیار دیگر دبیران قرار گیرد .
3- سعی در حذف رقابت های منفی شود و وموقعیت مثبتی برای تلاش و تکاپوی دانش آموزان فراهم گردد.
کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و پرورشی دبیرستانهای نمونه از طریق :
þ ارائه سطوح آموزشی دروس با توجه به نیاز و توان دانش آموزان و بالا بردن بهره آموزشی
þ ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان روستائی و فرزندان محترم ایثارگر با توجه به اهداف تشکیل دببرستانهای نمونه
þ متعادل سازی ساعت ارائه دروس و جلوگیری از خستگی دانش آموزان بعلت تکرار مباحث درسی
þ ایجاد فرصت های آموزشی برای استفاده مناسب از اوقات فراغت و مدیریت زمان ها برای کسب نتیجه مطلوب
لطفا چنانچه پيشنهاد شما با گزارش ، ارائه آمار ، اطلاعات ، مدارك و يا نمونه هاي موفق ، واضح تر مي گردد به فرم ضميمه نمائيد .
درسال تحصیلی 87-86 کلاس ها بر اساس بخشنامه های صادره (استفاده از 12 ساعت بعد از ظهرو تعطیلی دانش آموزان در اولین جلسه شنبه و آخرین جلسه پنج شنبه) برگزار گردید. نتایج ذیل از نظر خواهی دانش آموزان و والدین قابل استناد بود .
1- در سه روز استفاده شده از ساعات بعد از ظهر خستگی دانش آموزان مشهود و درخواست کاهش ساعات فوق برنامه زیاد بود .
2- وقت مطالعه و تثبت یادگیری دروس آموزش داده شده در این روزها بسیار محدود بود که خود میتواند آسیبی جدی برای یادگیری باشد
3- ارائه دروس با وقت اضافه در پاره ای موارد باعث اتمام مباحث درسی و ایجاد زمینه برای تعطیلی پیش از موقع کلاس ها بود و یا اینکه دبیر را وادار می کرد از اوقات کلاس استفده بهینه ای نداشته باشد .
نام و نام خانوادگي و امضاء پيشنهاد دهنده : محمد قمي فر / مدیر دبیرستان نموته باقرالعلوم (ع)
مديريت آموزش وپرورش سبزوار