بنام خدا

 زندگی نامه محمد قمی فر

محمد قمی فر  فرزند غلامرضا در سال 1338  در روستای صدخرو بدنیا آمد  دوران مکتب خانه را در روستا به آموختن قرآن گذراند.تحصیلات ابتدائی خود را در دبستان فاضل همان روستا سپری نمود و همزمان با اولین دوره تغییر نظام آموزشی وارد مدارس راهنمائی شد ، پس از آن خانواده را ترک نمود و به جهت تحصیل در دوره متوسطه ،  به سبزوار آمد و در دبیرستان ابن یمین سبزوار  ثبت نام نمود .

تحصیل در رشته تجربی و کسب موفقیت های مناسب علیرغم مشکلات دور از خانواده در روحیه او تاثیر مهمی گذاشت و مقاومت او را در برابر مشکلات افزون ساخت.

 پس از کسب دیپلم (سال 1357) انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و با آغاز فعالیت های آموزشی مدارس و آغاز فعالیت های مراکز تربیت معلم در رشته آموزش ابتدائی قبول شد و پس از دوسال تلاش در جهت کسب معلمی موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم شد  وی با مطالعه  و آزمون دروس دوره دینی و عربی  بصورت یک ترم تابستانی ، مجوز تدریس در رشته دینی و عربی مدارس راهنمائی را هم  کسب نمود.

وی درآغاز فعالیت معلمی خود(1360) بعنوان سرپرست شبانه روزی مرکز تربیت معلم شهید خورشیدی مشهد منصوب و با کمک دوستان خود محیط پر تلاشی را برای دانشجویان فراهم نمود .

تدریس دروس دینی و عربی  در مدارس راهنمائی مزینان و صدخرو(136۱ تا 1364) و سپس سرپرستی خوابگاه تربیت معلم سبزوار(1365) از فعالیت های او بود تا اینکه بعنوان مربی پرورشی همین مرکز (1366)به کار و تدریس مشغول شد و همین مسئولیت زمینه ای شد تا بتواند در رشته کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی تهران(1367 تا 1368)  ادامه تحصیل دهد.

او با نوجه به رشته تحصیلی خود باید در مرکز استان فعالیت می نمود اما با توجه به درخواست خانواده به سبزوار آمد و به عنوان کاردان امور تربیتی و مسئول شورای تربیتی سبزوار(  1369 ) فعالیت خود را ادامه داد .

تدریس در مرکز تربیت معلم و رشته های کاردانی دانشگاه آزاد  در این دوره انگیزه لازم برای تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل تربیتی را فراهم ساخت ودروس واگذار شده به او باعث تالیف کتاب و مقالات متعددی شد .

پس از این به عنوان مسئول هسته  مشاوره(1370) ابلاغ گرفت و یک سال فعالیت خودرا در جمع اعضاء هسته که از نظر علمی جایگاه  ویژه ای داشتند  سپری نمود .

در سال 1371 مسئولیت مرکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان را پذیرفت این مرکز  بعدا به نام مرکز آموزش عالی فرهنگیان  تغییر نام داد و  همزمان مسئولیت مرکز تربیت معلم علامه طباطبائی سبزوار را نیز بعهده گرفت .

دوران ده ساله مدیریت او و مانوس شدن با اساتید برجسته دانشگاههای سبزوار و مشهد ،  شهد تحقیق و تفحص را به او چشاند و باعث شد که پس از تدوین مقالات متفاوت و حسب نیاز  جهت استفاده دیگران  برای چاپ به مجلات بفرستد.

19 مقاله چاپ شده در مجلات تربیت و رشد تکنولوژی آموزشی  و دهها مقاله تدوین شده برای کسب امتیاز کمیته تالیفات آموزش و پرورش حاصل این دوران خاص در زندگی اوست .

در سال 1381 با توجه به مشکلات بوجود آمده در واحد امور تربیتی سبزوار بعنوان کارشناس مسئول فرهنگی و هنری و مشاوره  مدیریت آموزش و پرورش سبزوار منصوب و با کمک همکاران خود در آن دوران بحرانی هدایت فعالیت های تربیتی شهرستان را بعهده گرفت و تا سال 1386 در این مسئولیت انجام وظیفه نمود .

در مرداد ماه  سال  1386 با صلاحدید مسئولین آموزش و پرورش ،  مدیریت آموزشگاه نمونه باقرالعلوم(ع) سبزوار را بعهده گرفت تا بیاری خدا و کمک دوستان بتواند در سالهای آخر خدمت خود نتایج مثبتی را برای عزیزان دانش آموز  بوجود آورد .

کتب و تالیفات تایید شده او به شرح ذیل می باشند .

الف) کتاب

     روشهای هدایت رفتاری نوجوانان و جوانان

این کتاب ابتدا بصورت جزوه تهیه شد و به عنوان منبع درس آشنائی با مسائل جوانان و نوجوانان  سال دوم تربیت معلم در رشته امور تربیتی ارائه می شد تا اینکه پس از 6 ترم تدریس در سال 1378 چاپ شد و سه نوبت تجدید چاپ گردید.

      آشنائی با فعالیت های تربیتی و اجتماعی

این کتاب نیز ابتدا بصورت جزوه و به عنوان منبع درسی دوره های کارشناسی آموزش ابتدائی  در دوره های ضمن خدمت و دانشگاه آزاد تدوین شد وپس  از 7 ترم تدریس در سال   1379  به  چاپ رسید .

این کتاب برابر سرفصل های آموزش عالی تدوین شده رسما به عنوان منبع درسی همین درس در مرکز آموزش عالی فرهنگیان پذیرفته شد و جزو منبع های اصلی این درس معرفی گردید .

    روشهای پرورش حس دینی در کودکان

این جزوه به عنوان منبع درسی به همین عنوان بیش از شانزده ترم در دوره های مهارت آموزی معاونت سما ویژه دانش پژوهان و مربیان  دوره پیش دبستانی تدریس می شود و سرفصل های اعلام شده در این درس رعایت شده است .

ب)مقاله های چاپ شده در ماهنامه ها و مجلات

رديف

                                             عنوان مقاله

1

طرز تشكيل و تنظيم آزمايشگاه براي فعاليت هاي علمي (1)

2

طرز تشكيل و تنظيم آزمايشگاه براي فعاليت هاي علمي (2)

3

لباس نامناسب جلوه اي از تهاجم فرهنگي

4

غربت يا قربت ارزشها كدام را باور داريم

5

طرز تشكيل انواع نمايشگاهها از كارهاي كودكان

6

اهميت ، ضرورت و جايگاه پرونده تحصيلي و تربيتي

7

اهميت جواني و نوجواني از ديدگاه اسلام

8

چرا ديده ها دام ها و تورهاي شيطان است

9

زيرساخت هدايت و پيشرفت تحصيلي

10

جايگاه پرورش حس ديني در تربيت ديني كودكان

11

فضاهاي مساعد براي پرورش حس ديني

12

نماز، محبوب ترين عمل نزد خداوند

13

تربيت اخلاقي كودكان  (1)

14

تربيت اخلاقي كودكان (2)

15

آموزش مهارتهاي زندگي و نقش مشاوره

16

نماز و پاكي

17

آموزش مهارتهاي زندگي و نقش مشاوره

18

پرورش حس دینی کودکان

19

تهاجم فرهنگی (مدگرائی و آرایش غربی) در بین جوانان و نوجوانان

مسئولیت ها

تاریخ شروع

تاریخ خاتمه

                       مسئولیت

15/09/58

15/07/60

تحصیل دوره کاردانی ابتدائی تربیت معلم پسران مشهد

15/07/60

03/06/61

سرپرست شبانه روزی مرکز تربیت معلم شهید خورشیدی مشهد

31/06/61

31/06/63

دبیر دینی و عربی مدرسه راهنمائی روستای مزینان

01/07/63

31/06/64

دبیر دینی و عربی مدرسه راهنمائی روستای صدخرو

01/07/64

31/06/65

سرپرست شبانه روزی مرکز تربیت معلم علامه طباطبائی سبزوار

01/07/65

24/04/66

مربی پرورشی مرکز تربیت معلم علامه طباطبائی سبزوار

24/04/66

01/07/66

کاردان امورتربیتی اداره آموزش و پرورش سبزوار

01/07/66

01/07/68

ادامه تحصیل دوره کارشناسی در دانشکده امور تربیتی تهران

01/07/68

02/11/68

مربی امور تربیتی مرکز تربیت معلم علامه طباطبائی سبزوار

02/11/68

22/07/70

کاردان امورتربیتی اداره آموزش و پرورش سبزوار

22/07/68

28/07/71

مسئول و عضو شورای  تربیتی اذاره آ - پ  شهرستان سبزوار

28/07/71

15/05/81

رئیس مرکز آموزش عالی فرهنگیان 

22/06/79

15 /05/81

رئیس مرکز آموزش عالی فرهنگیان و تربیت معلم علامه طباطبائی

15/05/81

09/05/86

کارشناس مسئول فرهنگی ، اجتماعی و مشاوره

09/05/86

۰۱/۱۰/۸۸

رئیس دبیرستان نمونه باقرالعلوم (ع) سبزوار