مقدمه

 

پويائي و تحرك اجتماعيِ جوامع امروزي ، مرهون وجود نيروهائي مقاوم و اثر گذار بر محيط هاي پيرامون خود مي باشد، كساني كه به جهت توانمنديهاي متفاوت خود مي توانند  تجمع هاي انساني را زير نفوذِ خود گرفته ، زيرساز فكري و ساختار مديريتي جوامع را دگرگون سازند .

اهميّت چنين محيط هائي در ساخت هدايتگران و مديريتهاي نظام اجتماعي به ظهور خواهد رسيد و عرصة بالندگي مجموعه هائي خواهد شد كه در تكاپوي رسيدن به استقلال ، خودباوري و خودكفائي جامعه ، نظام فكري گذشته خود را كنار گذاشته و در پي ابداع و نوآوريهائي هستند كه بتوانند با نيروي انديشه و پشتوانة اعتماد و هدايتگري مشاوران دلسوز ، نوعي خلّاقيت و تكاپو را تجربه كرده و با اتكاي بنفس در مقابل هجمه هاي متفاوت دشمنان ايستادگي نمايند.

براستي چگونه مي توان قدرت مقاومت افراد را ارتقاء داد؟

چه عواملي در كاهش اثر پذيري از بايدهاي محيط پيراموني ما دخالت دارند؟

چگونه مي توان فرزنداني مقاوم و اثرگذار بر محيط تربيت نمود؟

معناي كامل مسئوليت ((مسئول بودن)) و احساس تكليف با چه تعابيري بيان خواهد شد ؟

و

شايد بتوان گفت در جامعه اي با گرايشات متضاد و تعارض هاي قابل توجه ، اگر افرادي بتوانند از الزامهاي دروني و انساني خويش پيروي كرده و خود را تحت الزامهاي مشحص و انتخاب شده اي از برون قرار دهند به چنين معنائي دست يافته اند.

به همين جهت است كه دين مبين اسلام پس از ارائه رهنمودهاي لازم براي رستگاري انسان ((الزامهاي برون)) ديگر نيازي به اكراه در پذيرش  اجباري دين نمي بيند و مي خواهد شاكلة وجودي انسانها ، پس از دريافت و تميز معاني ، الزامهاي پذيرفته شده و هدايت آورِ برون را دروني كرده و خود را ملزم به پيروي ازاين بايد ها نمايد.

در چنين زمينه اي محرّك هاي متفاوت پيرامون ما ، استقلال و تماميت وجودي انسان را به مخاطره نخواهد انداخت و مقاومت منفي رفتارها ، جلوة نامأنوس و نازيبايِ خود را به ظهور نخواهد رساند.

مادراين مباحث قصد آن داريم كه تحليل مناسبي از روابط و مؤلفه هاي موثر بر رفتار را ارائه نمائيم و درچنين مسيري از خرمن انديشمندان دين ، خوشه چيني نمائيم ، باشد كه خداوند لياقت هدايت و رستگاري را نصيب تمامي دلسوختگان تعليم و تربيت ديني قرار دهد .

        ـــــــــــــــــ ان شاء الله ـــــــــــــــــــ