عبادت
عبادت
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ[1]
باید مقصد را الهی کنیم و در راهِ خدا قدم برداریم[2] ، برای یافتن مقصد و استوار ماندن در راهی که قدم گذاشته ایم به کلید ِ بصیرت نیازمندیم که امام کاظم (علیه السلام)آن را فقه و دین شناسی معرفی کرده اند[3] و امام علی (علیه السلام) فرموده اند در عبادتی که در آن درک و فهم عمیق نباشد چیزی نیست.[4]
شناخت مقصود در عبادت اصل است و زمینۀ رشد و اعتلا و ارتقاء ، اگر اندکی بیندیشیم به این تصویر شعری خواجه عبدالله انصاری می رسیم.[5]
اندر دل من بدین عیانی که تویی وز دیده من بدین نهانی که تویی
وصاف ترا وصف نداند کردن تو خود به صفات خود چنانی که تویی
و نظامی گنجوی این مقصد را زیبنده همت بلندان و بزرگان می داند .[6]
ای مقصد همت بلندان مقصود دل نیازمندان
اما اینکه چگونه در مسیر عبادت خود خدای را بخوانیم و چه دقت هایی لازم است که از انحراف آسوده بمانیم ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
خدای را چنان عبادت کن که گویی او را میبینی. اگر تو او را نمی بینی او تو را میبیند.[7]
پس برای ملتمس شدن به خدای ، پاکدامنی را که برترین عبادت است ، [8] زره خود قرار ده و با همتی مردانه از جهان فانی بگذر تا خانۀ دل چراغ و روشنی راه تو گردد.
هر سرایی را چراغی هست صائب در جهان
خانه دل روشن از نور عبادت می شود [9]
[1] - سورۀ ذاریات آیۀ 56
[2] - صحیفه امام خمینی › جلد ۱۳
[3] - تحف العقول ، صفحه 410
[4] - همان ، صفحه 204
[6] - نظامی » خمسه » لیلی و مجنون
[7] - اُعبُدِاللهَ کانَّکَ تَراهُ، فَاِنَ کُنتَ لا تراهُ فَانَّهُ یَراکَ ( نهج الفصاحه، ص 65)
[8] - «اَفْضَلُ العِبادَةِ الْعِفافُ؛(28) برترین عبادت پاکدامنی است.».
[9] -صائب تبریزی » دیوان اشعار » غزلیات ، غزل شماره 2691