ماهواره و اينترنت ، جايگاه و وظيفه (قسمت دوم)
ماهواره و اينترنت ، جايگاه و وظيفه
(قسمت دوم)
الف : ماهواره
آخرین آمار سایت ها و محققین نشان می دهد که از تعداد 90 ماهواره جهان ، حدود 30 تا 35 ماهواره ، آسمان ایران را پوشش می دهد که با این تعداد ماهواره 3000 شبکه تلویزیونی در ایران قابل دریافت است که اگر شبکه های کارتی و کُد شده را از این مجموعه حذف کنیم ، تعداد 2000 شبکه ، ابراز وجود خواهند داشت.
از این تعداد 32 شبکه به زبان فارسی پخش می شوند که تمرکز اصلی آنها بر مسایل سیاسی ، تجزیه طلبی ، سرگرمی ، قومیّت گرایی و تبلیغات دور می زند.(7)
این سایت ها به لحاظ ساختاری و محتوایی، برنامه های مختلفی را پخش می کنند ،419 شبکه ورزشی ، 380 شبکه موسیقی، 74 شبکه مدل لباس و آرایش 272 شبکه موضوعات مربوط به ادیان ، تاریخ و مذاهب ، 252 شبکه کودک ، 92 شبکه مسایل اقتصادی ، 253 شبکه مسايل اروتيك و71 شبکه پورنو(8)
آمارهای غیر رسمی و گفتار رئیس صدا و سیما در جمع تعدادي از روحانيون ، میزان استفاده مردم از ماهواره را رقمی بین 32 تا 40 درصد نشان می دهد.
چنانچه بخواهیم انگیزۀ استفاده از ماهواره را در بین مردم ایران بررسی نماییم به نتایج ذیل دست خواهیم یافت.
1- تنوع مطالب موجود در سایت های ماهواره ای
اولین انگیزه در استفاده از ماهواره تنّوع مطالب موجود در سایت های ماهواره ای و گستردگی مطالب آن است که افراد چه به جهت نیاز و چه به جه کنجکاوی به آنها مراجعه می کنند و پس از انتخاب شبکه مورد نظر فرکانس آن را به خاطر سپرده و یا ثبت می کنند.
آنچه که بیشتر مبنای انتخاب آنها را فراهم می آورد ، نیاز به اطلاعات به روز شده و یا سرگرم شدن به مباحثی است که مورد علاقۀ آنان است که معمولاً تنوع و گستردگی آن را در شبکه های داخلی مشاهده نکرده و گاهی هم می خواهند اخبار و اطلاعات را از زبان بیگانه بشنوند و با اخبار پخش شدۀ داخلی مقایسه کنند ، به تعبیری دیگر می خواهند خود قدرت گزینش داشته باشند و چیدمانهای مصلحتی اخبار و وقایع ، رضایت آنها را فراهم نمی کند .
2- قدرت آنتن دهی دیش های ماهواره ای
امروزه استفاده از تلویزیونهای LED و LCD در اینچ های عریض و پهن ، نیاز به آنتن دهی ماهواره ای دارند تا تصویر های روشن و مناسب خود را عزضه نمایند ، آنتن های معمولی و موجود تامین کننده این نیاز نیستند و گیرنده های دیجیتالی نیز به اندازۀ کافی فراگیر نشده اند.لذا خریدار چنین تلویزیونهایی که مبلغ قابل توجهی برای تهیه این ابزار صرف می کند تن به خرید چنین آنتنی هم می دهد تا کیفیت خرید خود را تضمین کند ، هرچند بعداً خود و خانواده اش را در محاصرۀ برنامه های ماهواره می بیند .
3- تبليغات منفي بيگانگان
بيگانگان و معاندين با تبليغات منفي خود سعي در آن دارند كه چهرة اطلاع رساني ، در ايران را متأثر از محدوديت ديد و نگاه مسئولين يك بعدي وسانسور شده ، نشان دهند ، تا اعتماد ايرانيان را به رسانه هاي داخلي را مخدوش و زمينة بهره مندي كمتر از اين موقعيت رافراهم آورند.
در تبليغات آنان استفاده از ماهواره نوعي تجّدد ، ترقّي و رشد و برجستگي فكري معرفي مي شود و داشتن اطلاعات متفاوت در تمامي زمينه ها ، پوششي براي جذب مخاطب به شبكه هاي ظاهر فريب و مورد نظر آنان است .
شبكه هايي كه در لابلاي برنامه هاي متنوع خود ، با ترفند هاي رسانه اي ، افكار بيگانگان و معاندين راتبليغ و منتقل مي نمايند .(9)
ب : اينترنت
مسير ورود به دهكده جهاني را ارتباط هاي اينترنتي تسهيل و فراهم مي نمايد ،جهاني متفاوت و دنيايي از اطلاعات به زبانهاي گوناگون ،جذبة اين ابزار و رسانه آنقدر قوي است كه قادر است انسان را ساعت ها پشت رايانه ميخكوب كندو گذر زمان را آسان آنگونه كه فرد نيز به غذاي خود نينديشد و همه اولويت ها را از آن كار با اين ابزار بداند.
شايد اين جذبه به علت آزادي و قدرت انتخاب آنهاست در آنچه كه مايل هستند و مي خواهند بدانند و يا بفهمند.
ابزاري كه براحتي نياز هاي اطلاعاتي مخاطب را فراهم مي كند ، پيشرفت هاي علوم و فنون را در دسترس مي گذارد ، زمينة نوشتن و عقده گشايي در بازار جهاني ادب و معارف را بوجود مي آورد بگونه اي كه در زمان محدودي مي توان نوشته به اشتراك گذاشت ، از مطالب مكتوب دوستان و همفكران بهره برد و يا اينكه نوشته و مكالمة شفاهي آنان را بصورت آني دريافت و همزمان به جواب رساند، صحبت با دوستان و مكاتبات الكترونيكي زمينه هاي ديگري از توان اين عروس هزار داماد است.
اما آنچه اين افراد را به كار كردن با اين ابزارمتقاعد و مقيّد مي كند عبارت است از :
1- دولت الكترونيك
استفاده ارتباطات الكترونيكي در پشتيباني وانجام فعاليت هاي اجتماعي ، همچون ثبت نام ها ، دريافت و تكميل اطلاعات فردي و خانوار و پرداخت آبونمانها و صورتحساب مصارف حامل هاي انرژي و درجهت كاستن رفت و آمد ها و ترافيك شهري و تسهيل امور شهروندي با كم كردن ارتباطات حضوري.
2- نشر فعاليت هاي فرهنگي
انتشار بولتن ها ، مجلّات، روزنامه ها ، خبرنامه ها ، مقالات تحقيقاتي و آموزشي شدن بسياري از منابع درسي دانش آموزي ، دانشگاهي و حوزوي از طريق اينترنت، تدوين پايان نامه ها و استفاده از آخرين آمار و اطلاعات موجود در شبكه جهاني.
3- كتابخانة الكترونيكي
نشر الكترونيكي بسياري از كتابها و ارائه در سايت هاي دولتي و شخصي و ...
از آنجا كه بسياري از كتب كمياب و قديمي و كتب خارجي با آخرين تجديد نظر ها ، در اين مجموعه قرار گرفته و دسترسي به اين منابع سهل ، آسان و ارزان مي باشد ، زمينه اي براي استفاده كاربران و نياز مندان را فراهم آورده است .
4- تجارت الكترونيكي
باز كردن مسيري سهل و آسان به بازار تجارت داخلي و خارجي ، خريد بورسها و سهام ، سپرده گذاري در بازار هاي مالي، فراهم شدن خريد هاي اينترنتي ، تبليغ راحت و آسان كالاو امكان تهية امكانات مورد نياز از سراسر ايران و حتي ديگر كشورها در حداقل زمان ممكن ، مي تواند قشر عظيمي از مردم را به اين موقعيت جذب نمايد.
5- عقده گشايي ، انتقاد و ارائه ديدگاههاي فردي و اجتماعي
مسيري مناسب براي بيان و معرفي ديدگاهها در مسائل اجتماعي، آموزشي و دريافت مشاوره از خبره ترين افراد كشور و جهان ، انتشار نظرات و نوشتارهاي اصلاحي و منتقدانه از وقايع جاري ، ارائة راهكارها از سوي مردم به دولت و از دولت به مردم و انتشار آني و سريع پيامها از طريق وب نوشته ها، وب لاگ ها ،ايميل ها و زمينه اي براي ارتباطات تخصصي و كاري با دوستان ، هنرمندان و مسئولين و ...
6- گفتگو و مناظره
زمينه اي براي گفتگوي افراد بصورت آگاهانه و ناشناس، با جنسيت و نژاد هاي مختلف و تامين نياز هاي متفاوت شخصيتي ، جنسي ، اجتماعي و ..
7- اطلاع رساني و پي گيري امور
ارسال نامه به دوستان ، ادارات و نهاد ها، صدور دعوت نامه ها ، پي گيري امور ، ارسال كارت هاي تبريك ،فراخوان افراد به همايش ها ، جشنواره ها ، برگزاري مسابقات غير حضوري و ...
---------------------------------------------------------
پی نوشتها:
7-تشت ماهواره حالا روی زمین، مجله جام جم، ویژه نامه نوروز1390، تهران : سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، صفحه 6
8- همان ، صفحه 6
9- (محتواي ارايه شده در اين شبكه مولفه هايي چون خيانت به همسر ، بي عفتي ، بي حيايي و القاي انواع ليبراليسم فرهنگي و اجتماعي و اباحه گري را ترويج مي كند.
برنامه هاي اين شبكه ، بنياد خانواده هاي ايراني را هدف قرار داده و تغيير رفتار اجتماعي را كه به فروپاشي خانواده منجر مي شود دنبال مي كند ، اين شبكه اصول و اسلوب زندگي آمريكايي را به آرامي در ذهن و قلب مخاطب جاي داده و در نهايت ارزش ها و آموزه هاي ديني را در ذهن و قلب مخاطب وارد خواهد كرد .
توليد و ترويج مد در جامعه، ايجاد بازار توزيع و مصرف البسه خارجي نيز هدف پنهان اين شبكه مي باشد.)
... وتهديدات فرهنگي شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان ، ماهنامه سياسي ، فرهنگي و اجتماعي سخن آشنا شماره 75 دي ماه 89 ، صفحات 8 و 9
بنام خدا